Tiedote epäiltyyn sopupeliin liittyen

02/19/2018 - 13:38

Salibandyn erikoissivusto Pääkallo.fi uutisoi sunnuntaina pelatusta Miesten Divarin ottelusta O2-Jyväskylä–ÅIF esittäen artikkelissa epäilyn, että ottelun lopussa olisi pelattu ”sopua”. O2-Jyväskylä tasoitti ottelun lukemiin 5–5 ajassa 56.27. Tämän jälkeen varsinaisella peliajalla ei nähty maaleja. ÅIF voitti ottelun rangaistuslaukauskilpailun jälkeen. Näin ÅIF sai ottelusta kaksi pistettä ja O2-Jyväskylä yhden pisteen.

Pääkallo.fi:n uutisessa lukee seuraavaa:
"Pääkallo.fi:n tietojen mukaan ottelun lopussa ÅIF-valmentaja Sebastian Freudenthal huusi O2JKL:n penkin suuntaan kutakuinkin seuraavasti: ”Kelpaako piste molemmille?” Peliaikaa oli jäljellä reipas kaksi minuuttia ja tilanne oli tasan 5-5. Kotijoukkueen luotsi Ilkka Peltonen nyökkäili, mutta tiettävästi sanoi omalle ryhmälleen, että mikäli pallo saadaan, niin yritetään tehdä maali."

Uutisen johdosta Salibandyliitto tutkii epäilyt ottelutuloksen sopimisesta.

O2-Jyväskylän päävalmentaja Ilkka Peltonen kommentoi tapahtunutta seuraavasti:
- Tasoitusmaalimme jälkeen ohjeistin joukkuettani välittömästi niin, että emme lähde karvaamaan korkealta. Halusin korostaa joukkueelle, että emme anna vastustajalle mahdollisuuksia ylivoimahyökkäyksiin.

- Olimme juuri päässeet kahden maalin takaa tasoihin kovalla työllä. Koko ottelun ajan olimme saaneet korkeasta karvauksesta vain ”harmaita hiuksia” ja takaiskumaaleja. Myös sarjan tasainen tilanne vaikutti ohjeeseeni. Korostin joukkueelle, että ”ylikarvaamista” ei saa tapahtua, jotta pääsemme jatkoajalle pelaamaan kahdesta pisteestä, Peltonen sanoo.

- Itse en ole Freudenthalin huutoa rekisteröinyt, enkä ole heidän suuntaansa, tai mihinkään muuhunkaan suuntaan, ainakaan tarkoituksella nyökkäillyt. Omaa joukkuettani ohjeistin, kuten pääkallo.fi:n artikkelissakin on kerrottu, sanomalla: ”jos pallo saadaan, yritetään tehdä maali”. Tärkein ohjeeni kuitenkin oli, että yhtään ylivoimahyökkäyksen mahdollisuutta ei saa vastustajalle antaa ”höntyilemällä”, Peltonen korostaa.

- Tämän jälkeen ÅIF ei enää yrittänytkään hyökätä, vaan tyytyi pitämään palloa oman maalinsa läheisyydessä. Pelaajat noudattivat ohjeitani, ja muutoinkin kyse oli meidän puoleltamme aivan normaalista loppuhetkien pelaamisesta, Peltonen sanoo.

O2-Jyväskylä on jo toimittanut oman vastineensa tapahtuneesta Salibandyliitolle.

O2-Jyväskylä korostaa, että seura ei missään olosuhteissa hyväksy sopupelejä tai mitään muutakaan vilpillistä toimintaa urheilussa.

Jyväskylässä 19.2.2018
O2-Jyväskylä ry