Naisten edustusjoukkueen fysiikkavalmennuksessa uusia tuulia!

Naisten edustusjoukkueen treenit jo kovaa vauhtia käynnissä, ja myös  valmennustiimi saanut uudet kasvot. Nimittäin naisten fysiikkavalmennuksesta vastaa ensi kaudella Piia Salo. Piian mietteitä joukkueen asettamiin kysymyksiin.

 

1. Kerro lyhyesti kuka oot ja mitä teet.

-Mä oon Piia. Opiskelen liikuntatieteellisessä liikuntafysiologiaa ja nyt alkaa viimeinen, eli 5. vuosi siellä. Vuoden päästä mulla on plakkarissa myös aikuiskouluttajan pätevyys, eli saan pätevyyden toimia opettajana esimerkiksi ammattikorkeakoulussa tai urheiluopistoissa. Teen tällä hetkellä gradua naisfysiologian parissa ja tarkastelen gradussani muun muassa kuukautiskiertoa, sykevälivaihtelua, kuormittuneisuuden tunnetta ja pms-oireita.

2. Kerro itsestäsi kolme faktaa.

Paha! Oon tosi tavoitteellinen ja päämäärätietonen ihminen, jos haluan jotain, teen kovasti töitä sen eteen. Tykkään todella paljon matkustella ja nähdä uusia eksoottisia paikkoja. Mun lempparijäätelö on Jymy Vapaus valkosuklaa-salmiakki jäätelö (ei oo maksettu mainos).

3. Kuulin että sullakin jonkinlaista kokemusta myös salibandysta, kerrotko siitä vähän?

Aloitin itse salibandyn pelaamisen 3 vuotta sitten 4. divarista, kun perustettiin Liikunnan Riemuun joukkue. Sarjanousujen myötä tulevana kautena pelataankin jo 2. divaria. Kehityskaari on ollut melko huimaa niin koko joukkueelta kuin omalla henkilökohtaisellakin tasolla. On ollut erittäin mukava pelata ja huomata kehittyvänsä.

4. Minkälainen sinusta on hyvää fysiikka valmennusta/ mitä hyvä fysiikkavalmennus pitää sisällään.

Hyvä fysiikkavalmennus on näyttöön perustuvaa. Hyvässä fysiikkavalmennuksessa harjoitetaan salibandylle tärkeitä fyysisiä ominaisuuksia, progressoidaan harjoittelua ja tarkkaillaan kuormittuneisuuden tunnetta. Itse koen myös tärkeäksi, että pelaajatkin tietävät, miksi mitäkin tehdään, mikä puolestaan motivoi heitä noudattamaan laadittuja ohjelmiakin paremmin. Lisäksi hyvä fysiikkavalmennus on vastavuoroista pelaajan ja valmentajan kesken, kuunnellaan, kysytään ja annetaan palautetta puolin sun toisin.

5. Minkälainen rooli urheilulla/liikunnalla sinun elämässä on?

Oon pienestä pitäen ollut hyvin luontanen liikkuja ja liikunta/urheilu on ollut aina osa mun päivittäistä arkea. Kuvailisin itteäni tosi monipuoliseksi liikkujaksi, sillä useita eri palloilulajeja on tullut elämän aikana harrastettua edes jossain määrin, mutta palloilujen lisäksi lajikirjo yltää myös mm. voimailuun, tanssiin, telinevoimisteluun ja kestävyysjuoksuun.

6. Minkälaista fysiikka treeniä nähdään ennen kautta o2 naisten edustuksessa?

Ennen kauden alkua hiotaan pohjaominaisuudet kuntoon ja kehitetään pelaajien kehityskohteita. Kaudella halutaan, että peruskunto on siinä kunnossa, että jaksetaan viikottaiset treenit ja pelit, mutta ollaan myös sähäkkiä ja kaveria aina hippusen verran nopeammin pallossa.

7. Minkälainen joukkue on hyvä valmennettava?

Sitoutunut, motivoitunut ja innokas. Mä en huvikseen halua valmentaa ketään, vaan tosissani haluan, että mun valmennettavat kehittyvät. Se vaatii sitoutumista ja motivaatiota joukkueelta. Kuitenkin vaikka tehdään tosissaan, niin paras kombohan olisi, että kovan työn lomassa pysyis koko ajan innokkuus ja positiivinen energia mukana niin pelaajilla kuin valmentajallakin.

8. Lopuksi, mikä on lempi urheilutesti?

Ei oo kyllä yhtä ylitse muiden, monipuolisuus kunniaan. Mutta ylipäätään hyvä kyssäri, sillä testaus ja harjottelun seuranta kuuluu olennaisena osana fysiikkavalmennukseen.

 

Tervetuloa Piia!

03.08.2020

Share |