Loukkaantuminen

Salibandyssa tapahtuu liikuntavammoja verrattain paljon, mikä korostaa vammojen ennaltaehkäisyn ja hoidon tärkeyttä. Nopeat käännökset, liikkeellelähdöt, jarrutukset sekä pelaajien, laitojen tai pallon aiheuttamat kontaktit altistavat pelaajat loukkaantumisille. Viisi yleisintä vammakohtaa salibandyssa ovat nilkka, polvi, reisi, selkä ja sääri/pohje. 

Urheiluvammoja ennaltaehkäisee yleisesti:

  • Hyvä perus- ja maksimivoimataso
  • Hyvä lihas- ja voimakestävyys 
  • Riittävä hapenottokyky
  • Lajin vaatima taito ja tekniikka
  • Verryttely ja lihashuolto
  • Monipuolinen harjoittelu ja ravinto
  • Hyvä palautuminen
  • Oikeat välineet

 

Jos vamma kuitenkin pääsee tapahtumaan, katso kuinka siitä palaudutaan nopeiten ja huolehditaan ettei vamma enään uusiutuisi. 

Nilkkavammat

nilkka

 

Polvivammat

polvi

 

Selkävammat

selkävamma

 

 Lihasvammat

lihasvamma

 

Rasitusvammat

rasitusvamma