Harjoitussuunnitelma

 

Amppariliigassa harjoitellaan vuoden sykleissä (syyskuu-huhtikuu). Yhden syklin aikana pyritään opettamaan salibandyn perustekniikat ja kehittämään lasten motorista yleistaitoa. Amppariliigakausi on jaettu kahdeksaan kuukauden mittaiseen harjoitusjaksoon. Amppariliigan valmentajat saavat itse suunnitella ja päättää mitä eri painopistealueiden taitoja jaksojen aikana harjoitellaan. Pääasia on, että kauden aikana harjoitellaan jokaisen painopistealueen taitoja monipuolisesti.

  

Esimerkki harjoittelun painopistealueiden jaksottamisesta:

 

Syyskuu: Peliasento

Lokakuu: Peliasento, Pallonkäsittely, Kuljettaminen

Marraskuu: Pallonkäsittely, Kuljettaminen

Joulukuu: Syöttäminen, Pallon haltuunotto

Tammikuu: Rannelaukaus, Lyöntilaukaus

Helmikuu: Pitkä rannelaukaus/kantti, Suoraan syötöstä laukaus

Maaliskuu: Harhauttaminen, Suojaaminen

Huhtikuu: Peittäminen

  

Yksittäisen harjoituksen rakenne:

Yksittäisen harjoituskerran rakenne voi vaihdella, mutta hyvänä perusperiaatteena 60 minuutin harjoituksissa on jakaa aika kolmeen osaan.

Esimerkiksi:

*20 minuuttia yleistä motorista taitavuutta kehittävää alkupeliä/-leikkiä (hipat, perinneleikit ja erilaiset liikkumismuodot)

*20 minuuttia lajitaitojen harjoittelua suljetuissa harjoitteissa (erilaiset drllit)

*20 minuuttia loppupeliä. (pienpelt, ison kentän pelit, pelejä erilaisilla säännöillä)

 

Toimintamme tavoitteet:

  • Pitää hauskaa
  • Opettaa salibandyn lajitaidot
  • Monipuolisten liikkumistaitojen opettaminen
  • Yhteistyötaitojen opettaminen
  • Liikunnan riemun synnyttäminen ja vahvistaminen